Focus RS mk3 jak każde nowoczesne auto posiada wiele płynów, o których stan i jakość trzeba bezwzględnie dbać. Ma to bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo, osiągi i trwałość komponentów. Artykuł ten poświęcony jest grupie płynów, które służą minimalizacji procesów mechanicznego tarcia – a więc olejów.
Poniżej umieściliśmy dwie tabele – pierwsza zawiera rekomendacje producenta. W wielu miejscach dyskusyjne i niezbyt życiowe, szczególnie jeśli mówimy o sportowym aucie. Nie zmienia to faktu, że trzymanie się tych wytycznych daje nam pewność, że auto będzie objęte gwarancją producenta i w razie jakiejkolwiek awarii serwis nie będzie miał argumentu – że zastosowano nieodpowiedni zamiennik. Jeśli zamierzacie pozostać przy fabrycznych specyfikacjach olejów doradzamy Wam mimo wszystko skrócić minimum dwukrotnie interwały. Częstsza wymiana fabrycznych olejów na pewno pozytywnie wpłynie na trwałość komponentów i na pewno nie będzie podstawą do odrzucenia gwarancji.
Druga tabela to nasze rekomendacje, bazują one na naszym wieloletnim doświadczeniu oraz wiedzy z innych profesjonalnych i potwierdzonych źródeł. Chcielibyśmy jednak zaznaczyć dwie bardzo ważne kwestie: a) stosowanie tych olejów łamie warunki gwarancji, b) nie bierzemy jakiejkolwiek odpowiedzialności za użycie wymienionych oliw, ich ilości oraz interwałów. Robicie to na własną i tylko własną odpowiedzialność.
Jeśli jednak „zaryzykujecie” i nas posłuchacie, a zastanawia Was jakie konkretnie stosować interwały w Waszym wypadku – odpowiedź brzmi - wszystko zależy od tego jak mocno katujecie Wasze auto. Podane przez nas wartości potraktujcie jako wyjściowe a górne granice jako nieprzekraczalne nawet jeśli nie odwiedzacie torów. Dla użytkowników regularnie „katujących” swoje auta interwały wymiany oleju silnikowego oraz PTU i RDU podzieliłbym przez 2.
Bezwzględnie stosujcie się do wymiany oleju w przypadku otrzymania systemowego komunikatu o takiej potrzebie. Wymieniając olej silnikowy poza ASO pamiętajcie o skasowaniu licznika inspekcji olejowej. Opis procedury znajduje się na samym dole tego artykułu. Uczulamy również na źródło pochodzenia oleju. Kupujcie tylko i wyłącznie w autoryzowanych / pewnych miejscach - na rynku jest nieprzebrana ilość podróbek !!!
Zalecenia serwisowe Ford Polska
Cecha / Układ |
Silnik |
Skrzynia biegów |
Przedni most (PTU) |
Tylny most (RDU) |
|
|
|
|
|
Pojemność |
5.4 L |
1.9 L |
0.75 L |
0.89 L + 0.06 L |
Typ |
Castrol Magnatec 0W-40 |
Motorcraft XT-11-QDC |
Motorcraft SAE 75W-140 XY-75W140-QL |
Motorcraft SAE 75W-85 / XY-75W85-QL + lubryfikant Motorcraft XL-19 |
Specyfikacja |
WSS-M2C937-A |
WSS-M2C200-D2 |
WSL-M2C192-A |
WSS-M2C942-A |
Interwał |
20 000 km / 12 miesięcy / komunikat komputera |
180 000 km / 12 lat |
4-5 lat |
800 km na torze / komunikat komputera |
Nasza rekomendacja
Cecha / Układ |
Silnik |
Skrzynia biegów |
Przedni most (PTU) |
Tylny most (RDU) |
|
|
|
|
|
Pojemność |
5.4 L |
1.9 L |
0.75 L |
0.95 L |
Typ |
Millers OIls Motorsport CFS 5W40 NT+ |
Motul Multi DCTF |
Millers Oils Motorsport CRX LS 75W140 NT+ |
Red Line 75W85 GL-5 Gear Oil (zawiera lubryfikant) |
Interwał |
5 000 – 7 500 km / 6 miesięcy |
50 000 km / 36 miesięcy |
20 000 – 30 000 km / 500 km na torze |
20 – 30 000 km / 500 km na torze |
Kasowanie (resetowanie) inspekcji olejowej silnika :
Procedura resetu inspekcji olejowej AWD (RDU):
Oryginalne instrukcje do Twojego Ford-a znajdziesz tutaj: